Тема уроку: Тертя. Сила тертя. Коефіцієнт тертя ковзання
(слайд 1)
Мета уроку: Формувати в учнів
знання про силу тертя (причини її виникнення, напрям дії,
способи визначення) та її види, навчити учнів вимірювати силу тертя; розкрити
корисну та шкідливу роль тертя в техніці та побуті.
Розвивати в учнів уміння виділяти головне,
суттєве у виучуваному матеріалі.
Виховувати працелюбність, взаємоповагу один
до одного.
Тип уроку: урок – дослід, урок – змагання.
Обладнання: бруски, тягарці, динамометри, візки,
посудина з водою, таблиця, наждачний папір, комп'ютер .
Хід
уроку
І. Мотивація.
Повторюємо з
учнями вивчений матеріал.
Гра “
Вірю, не вірю ” (слайд 2 і 3)
Сила – це міра взаємодії і
позначається P.
В результаті дії сили змінюється
швидкість тіл і форма тіл.
Сила вимірюється у тоннах.
Є такі види сил: м’язова, велика та
мала, сила любові.
Сила тяжіння існує тільки на Землі і
напрямлена до її центра.
Силу тяжіння можна обчислити за
формулою:
F = mg.
В умовах Землі g =1,6
Н/кг.
Сила пружності виникає при
деформації тіл і напрямлена вправо.
Силу пружності можна обчислити за
формулою:
F = kx.
Вага прикладена до опори чи підвісу.
Вага вимірюється у кілограмах.
Формула для обчислення ваги
нерухомого тіла:
P = mg.
Але в природі
існує ще одна сила, яка має велике значення.
Дослід.
Похилою
площиною скочується візок і зупиняється. Чому? Причиною зупинки є сила тертя. З
давніх-давен проблеми тертя цікавили людство. Завдяки існуванню та використанню
сили тертя давні люди добували вогонь, завдяки існуванню цієї сили згоряють
метеори в атмосфері Землі. Досліджував його і видатний художник та вчений епохи
Відродження Леонардо да Вінчі. Закони тертя сформулював французький фізик Шарль
Кулон.
Навіть в усній народній
творчості, в прислів’ях, піснях, загадках можна знайти згадку про силу тертя та
способи її зменшення або збільшення. Хто не знає українську народну пісню «Била
мене мати березовим прутом…». І там є такі слова «…на двері воду лляла, щоби не
рипіли…».
ІІ. Оголошення
теми. Очікувані результати. (слайд 1, 4)
Під час цього
уроку ви зможете з’ясувати:
1)
причину виникнення сили тертя;
2)
природу сили тертя;
3)
напрям цієї сили;
4)
способи обчислення та вимірювання
сили тертя;
5)
види сили тертя;
6)
розкрити корисну та шкідливу роль
сили тертя в техніці і побуті.
ІІІ. Надання
необхідної інформації.
- Прилад для вимірювання сили.
- Одиниці вимірювання сили.
ІV. Інтерактивна частина.
Вивчення сили тертя (слайд 1)
Сьогодні девізом
нашої роботи буде вислів П.Л.Капіци:
„Тільки зрозуміло
і доступно пояснивши іншій людині, ти можеш бути впевнений у тому, що сам
зрозумів цей матеріал”.
А тому сьогодні працюватимемо в групах.
Технологія „Два –
чотири – всі разом”.
Нагадую учням
правила роботи в групах:
- Слід об’єднатися в групи з 3 –
5 учнів.
- Кожній групі слід вибрати
керівника, який ознайомить групу із завданням.
- Секретар записує результати
роботи в групах.
- Доповідач повинен чітко
формулювати результати роботи в групах.
- Намагайтеся обговорити
досягнення і поставити оцінки учням, які активно працювали в групі.
Вивчення видів сил тертя (слайд 5)
Вивчення
проходить у вигляді змагання
Завдання групі 1
Охарактеризувати
силу тертя спокою (прочитати §) за таким
планом:
v Що
називається силою тертя спокою?
v Напрям
цієї сили ( дослід).
v Способи
вимірювання (дослід).
v Причини
сили тертя спокою.
Обладнання: брусок, динамометр, тягарці.
Завдання групі 2
Охарактеризувати
силу тертя ковзання (прочитати §) за
таким планом:
v Яка
сила називається силою тертя ковзання?
v Її
напрям (дослід).
v Спосіб
її вимірювання (дослід).
v Причини
виникнення.
Обладнання: брусок, тягарці,
динамометр.
Завдання групі 3
Охарактеризувати
силу тертя кочення (прочитати §) за
таким планом:
v Що
називається силою тертя кочення?
v Її
напрям (дослід).
v Спосіб
її вимірювання (дослід).
v Причини
виникнення.
Обладнання: брусок, тягарці,
динамометр, круглі олівці.
Висновки:
1)
Яка
з усіх видів сил тертя є найменшою, для даного тіла?
2)
Які
причини виникнення сили тертя? (слайд
6)
3)
Який
напрям сили тертя? (слайд 7)
Завдання для всіх
груп:
1) Від
чого залежить сила тертя ковзання? (слайд 8)
а)
залежність від ваги тіла (дослід);
б)
залежність від виду та стану поверхонь (дослід).
2)
Формула: F = µP,
де µ - коефіцієнт тертя
ковзання. (слайд 8)
3) Як
обчислити коефіцієнт тертя ковзання, в яких одиницях вимірюється µ? (слайд
9)
4) Корисне
чи шкідливе тертя? (слайд 10, 11)
5) Яке
значення сили тертя? (слайд
12 – 16)
6) Що
таке рідке тертя?
7) Що
таке опір середовища?
8) Як
зменшити опір середовища?
V. Підбиття підсумків.
Для закріплення нового матеріалу учні
відповідають на наступні запитання, учні працюють у групах.
Закріплення
нового матеріалу проходить у вигляді змагання
Запитання групі 1
- Поверхні суглобів покриті
синовіальною рідиною, яку виробляє організм. Яке значення це має для
суглобів?
- Яку роль відіграє здатність
деяких рослин скручувати листкові пластинки під час сильного вітру?
- Пояснити прислів’я „ Суха ложка
рот дере ”.
4.
Навіщо, на слизькій дорозі, колеса
автомобілів перев’язують ланцюгами?
Запитання групі 2
- Чому людина зі слизької гірки
вимушена збігати, а з посипаної піском сходить повільно?
- Пояснити прислів’я „Коси, коса,
поки роса, роса спала – робота пропала”.
- Для чого взимку тротуари і
дороги посипають піском?
4.
Які шнурки на взутті (бавовняні чи
шовкові) більш схильні до саморозв’язування?
Запитання групі 3
- Чи однакова швидкість течії
річки вздовж усієї її ширини?
- Пояснити прислів’я „Баба з воза
– коням легше”
- Для чого зовнішню поверхню
скатів автомобіля роблять рельєфною?
- Як пояснити такий вислів:
„Стоїть на слизькій дорозі”?
Висновки (слайд 17)
Після проведення закріплення вивченого
матеріалу звертається увагу учнів на очікувані результати уроку і, ставляться
питання до учнів:
- Що ми робили на уроці?
- Чи досягли очікуваних
результатів ви особисто, клас у цілому? Чому ви так вважаєте?
- Що могло б бути організовано
краще, корисніше?
- Над чим треба працювати?
Виставлення оцінок за
урок. Нагородження переможців.
VI. Завдання додому. (слайд 18)
Опрацювати §§
Розв’язати впр.
Міні-твір: “Якщо тертя зникне, то що ви
будете кричати
“ Ура!” чи “ Рятуйте!”
Немає коментарів:
Дописати коментар