субота, 16 червня 2018 р.


Урок фізики у 7 класі

Тема.  Атмосферний тиск. Вимірювання атмосферного тиску. Барометри.
Мета:
- засвоєння учнями поняття атмосферного тиску, формування знаннь про способи вимірювання та причини зміни атмосферного  тиску, його практичне застосування, ознайомити з будовою та принципом роботи різних видів барометра;
-  розвивати логічне мислення, інтелект, науковий світогляд; практичні навички роботи з фізичним обладнанням, підручником;
- виховувати працьовитість, старанність, колективізм, бережливе ставлення до обладнання. залучати школярів до інтерактивних бесід та ігор.
Обладнання: барометр, шприц, піпетка, лівер, склянка з водою, папір.                       
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення: урок-дослідження.
                                                        Хід уроку:
І. Повторення вивченого матеріалу.
Бесіда з класом.
1. Сформулюйте закон Паскаля.
2. Що називається гідростатичним тиском?
3. Як розрахувати тиск рідини на дно і стінки посудини?
4. Від чого залежить гідростатичний тиск?
5. Чому водолази на великих глибинах користуються скафандрами, що виготовлені з кращих сортів сталі?
6. На якому поверсі будинку вода з кранів витікає під більшим тиском: нижньому чи верхньому?
7. Чому стінки внутрішніх органів глибоководних риб, швидко витягнутих на поверхню, виявляються розірваними?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
   Учитель.  Спостерігаючи, як ходять, бігають, стрибають люди, нікому не спаде на думку, що на кожного з них тисне стовп повітря масою близько 15 т. Спробуйте уявити себе, весело підстрибучим із таким тягарем на плечах. Не виходить? Звідки ж узялася така маса повітря і чому ми не беремо її до уваги щохвилини? Про це ви дізнаєтеся на сьогоднішньому уроці.
ІІІ. Етап проектування.
1.     Ознайомлення з поняттям  «атмосферний тиск».
2.     Вимірювання атмосферного тиску. Дослід Торрічеллі.
3.     Барометри. Будова та принцип роботи барометрів.
4.     Залежність  атмосферного тиску від висоти.
5.     Вплив зміни атмосферного тиску на живі організми.
ІV. Засвоєння нових знань.
   Учитель. Люди живуть на дні повітряного «океану» - атмосфери. Усі тіла й речовини, у тому числі й атмосферне повітря, мають вагу, хоча повітря дуже легке, але протяжність його шару обчислюються багатьма сотнями кілометрів. Наслідком цього і є атмосферний тиск повітря.
Дослід 1.
     Нальємо в склянку води, накриємо аркушем паперу і швидко перевертаємо на долоні. Заберемо руку – вода зі склянки не виливається. Це атмосферне повітря тисне на аркуш.
Дослід 2.
     Візьмемо дві скляні трубки й опускаємо до склянки з водою. Закриємо верхні отвори пальцями і піднімемо трубки. Вода не виливається, доки ми не відкриємо один з верхніх отворів. Це тисне повітря на воду.
       Тривалий час люди не здогадувалися про його існування. Першим довів існування атмосферного тиску і виміряв його італійський вчений Еванджеліста Торрічеллі в середині 18 ст. для цього він використав запаяну з одного кінця скляну трубку завдовжки 1 м із нанесеними поділками. Трубку він наповнив ртуттю і перевернув її у миску з водою. При зміні тиску ртуть у трубці то піднімалася, то опускалася – цей прилад був названий ртутним барометром. За одиницю тиску прийняті міліметри ртутного стовпа ( мм рт.ст.) (Учні працюють з підручником).
У 1654 Отто Геріке в Магдебурзі провів дослід, щоб довести існування атмосферного тиску. Він викачав повітря з порожнини між двома металевими півкулями, складеними разом. Вони так сильно притулилися одне до одного, що їх не змогли розірвати вісім пар коней. Як ви вважаєте, що утримувало півкулі?


   Нормальним атмосферним тиском прийнято вважати тиск атмосфери, що дорівнює тиску стовпа ртуті висотою 760 мм при  0 0  С.
Практичне застосування знань про дію атмосферного тиску.
Демонстрація.
1.     Робота присосків для кріплення предметів.
2.     Принцип роботи медичного шприца, піпетки.
3.     Принцип роботи лівера.
Виступ винахідника – раціоналізатора « Принцип роботи поїлки з поліетиленової пляшки»
    Для вимірювання атмосферного тиску на практиці використовують барометр – анероїд і барограф.
Робота в парах. Ознайомитися з будовою та принципом роботи барометрів. Аналіз роботи. Демонстрація барометра – анероїда.  
 Гра «Вірю – не вірю»(відповідь так – хлопок в долоні, ні - розведемо руками)
 1. Атмосферний тиск – це сила, з якою повітря тисне на земну поверхню.
 2. Атмосферний тиск знижується з підняттям на 1 км на 10,5 мм рт. ст..
 3. Атмосферний тиск вимірюється за допомогою барометра.
 4. Нормальним атмосферним тиском для всіх точок планети є 760 мм рт.ст
Працює довідкове бюро.
       Ще в 1924 р. альпіністи на Евересті відзначали, що після дев'яти тижнів, проведених на проміжних висотах, людина може піднятися до 8530 м і спати дві або три ночі на висоті до 8230 м. Як показали вперше підйоми на вільних аеростатах в сімдесятих роках минулого століття, неадаптований повітроплавець, піднявшись на такі висоти, швидко втрачав свідомість і гинув. Якщо в барокамері на рівні моря піддати людей дії зниженого тиску, то при тиску, відповідному висоті 7620 м, вони втрачають свідомість через 10 хвилин, а при тиску, відповідному висоті 8230 м, - через 3 хвилини.
Найбільша відома висота, на якій є постійне населення, дорівнює 5335 м. В Андах на цій висоті є селище при руднику під назвою Аконквілча. Кажуть, що шахтарі вважають за краще щодня опускатися з цієї висоти на 455 м і не жити в спеціальному таборі, побудованому для них адміністрацією копальні на висоті 5790 м.
V. Усвідомлення досягнення мети.
Запитання підручника ст.101, §27.
Виділення головного. Робота з підручником.
Які труднощі ви відчули при вивченні матеріалу?

Продовжте мою думку:
Я не вмів, тепер вмію…
Я не знав, тепер знаю…
Де на практиці можна використати одержані знання?

VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати текст § 27, дати відповідь на запитання;.
 Скласти екологічну задачу на  визначення атмосферного тиску на різній висоті. 
Індивідуальне завдання ( підготувати цікавий дослід на умови плавання тіл, одержавши попередню консультацію вчителя

5.                 Тиск в живій п







.)




Немає коментарів:

Дописати коментар