субота, 16 червня 2018 р.



Урок фізики  у 9 класі

Око як оптичний прилад. Зір і бачення.
Вади зору та їх корекція. Окуляри




Тема уроку:  Око як оптичний прилад. Зір і бачення. Окуляри. Вади зору та їх корекція.  Окуляри.
Мета уроку навчальна: поглибити знання учнів про явище заломлення світла; ознайомити учнів із будовою ока як оптичної системи; сформувати уявлення про вади зору й методи їхньої корекції; пояснити причини порушення зору; навчити учнів дотримуватися правил гігієни зору;  показати принципову єдність природничих наук;
розвивальна: сприяти розвитку вмінь і навичок роботи з підручником, додатковою літературою, комп’ютером, уміння виділяти головне й робити висновки; розвивати логічне мислення, інтерес до предметів природничого циклу; показати практичне значення отриманих знань;
виховна: виховувати самостійність і наполегливість у навчанні, прагнення пізнавати навколишній світ, використовуючи комп’ютерні технології;
формування компетентностей: інформаційної (залучення додаткових інформаційних ресурсів, дотримання правил безпеки в мережах та мережевого етикету), комунікативної, ключових (математична грамотність, компетентність в природничих науках і технологіях), соціальної та громадської (активно працювати в групах, приймати виважені рішення, які сприятимуть розв’язанню досліджуваної проблеми чи завдання, вміння навчатися впродовж життя), ініціативності та підприємливості (застосовувати фізичні знання для генерування ідей та ініціатив щодо проектної діяльності, для вирішення життєвих проблем).
Змістова лінія «Здоров’я та безпека»: набуті знання учні можуть застосовувати для збереження власного здоров’я (зору).
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: модель ока, комп’ютер, презентації.
Очікувані результати: учні повинні знати будову ока та призначення його окремих оптичних елементів, вади зору, способи їхньої корекції, методи профілактики захворювань органів зору, усвідомлювати значення гігієни зору та профілактики його вад.

Хід уроку
І.Організаційний момент. Привітання.
ІІ.Актуалізація опорних знань.
Бліц-опитування.
1.Що називають лінзою?
2.Яке явище лежить в основі її дії? 3.Які бувають лінзи?
4.Що таке фокус лінзи?
5.У яких одиницях вимірюється фокусна відстань лінзи?
6.Яка фізична величина характеризує заломлювальну здатність лінзи? 7.Які зображення дає розсіювальна лінза?
8.Які зображення можна отримати за допомогою збиральної лінзи?

В цей час біля дошки два учні розв’язують задачі:
1. Оптична сила лінзи 4дптр. Визначити її фокусну відстань.
 2. Чому дорівнює оптична сила лінзи, фокусна відстань якої 0,1м?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
До вашої уваги пропонується «чорний ящик». Щоб дізнатися, що в ньому знаходиться, я пропоную вам відгадати загадку:
На ніч два віконця самі закриваються, а зі сходом сонця самі відкриваються.
ІV. Повідомлення теми, мети й очікуваних результатів уроку
Як ви вже зрозуміли, тема уроку буде пов’язана з очима.
- Чи важлива ця тема?
- Що ви знаєте з цієї теми?
- Чи актуальна ця тема?
- Для чого потрібні ці знання?
 - Що б ви хотіли знати з цієї теми
 В ході уроку з’ясуємо, яка будова ока, які є вади зору та методи їхньої корекції, захворювання, пов’язані з очима.
То ж, запишемо тему уроку «Око як оптичний прилад. Зір і бачення. Окуляри. Вади зору та їх корекція. Окуляри».
V. Вивчення нового матеріалу.
Зір – це неоціненний дар, який має людина. З усіх органів чуття найяскравіше уявлення про річ або явище дає зір. Близько 87% вражень людини – зорові. У народі кажуть: «Краще один раз побачити, ніж сто разів почути».
Око – це природний оптичний прилад. Воно сприймає світло й передає сигнали у мозок людини. Мозок, прийнявши сигнали по нервових волокнах, створює зорове відчуття.
Яка ж будова ока?
Демонстрація відеофрагментів або презентації
1. До вашої уваги відеофрагмент, під час перегляду якого ви повинні в «листу- опитувальнику» напроти елемента будови ока поставити порядковий номер його появи на екрані.
Відеофрагмент «Будова ока».
2. Переглянувши наступний відеофрагмент, ви повинні відповісти на питання: «Де утворюється зображення предмета? Яке зображення утворюється?» (вибрати відповідь на питання)
Відеофрагмент «Утворення зображення»
-Отже, де утворюється зображення? Яке саме?
Отже, зображення дійсне, зменшене, обернене. Але ми бачимо не обернене (таке, яким воно є). Справа в тому, що зображення викликає нервові збудження, які передаються в мозок і формують зоровий образ об’єкта.
3. З наступного фрагменту ми дізнаємося, як саме залежить кривизна кришталика від відстані до предмета, що розглядається. І ви повинні будете вибрати правильну відповідь.
Відеофрагмент «Зміна розмірів кришталика»
-Отже, при розгляданні близько розташованого предмета кришталик стає ширшим, а при розгляді далекого предмета – стає вузьким.
До речі, це явище називається акомодація – властивість ока пристосовуватися до розглядання предметів, що знаходяться на різних відстанях. Відстань найкращого бачення, коли кришталик не напружений, складає 25-30см.
4. А з наступним слайдом ми дізнаємося, що відбувається із зіницею ока при різному освітленні.
Відеофрагмент «Зміна розмірів зіниці ока».
-При яскравому освітленні зіниця ока звужується, а в темряві – розширюється, збільшуючи кількість світла, що потрапляє в око.
Пристосування ока до освітлення називається адаптацією.
5. З наступного відеофрагменту ми ознайомимося з двома дефектами зору. Ваше завдання з поміж запропонованих вибрати, про які йде мова.
Відеофрагмент «Вади зору»
-Отже, про які вади зору йшла мова? (короткозорість, далекозорість)
6. З наступного відео ми з’ясуємо, як можна усунути дані дефекти.
Відеофрагмент «Усунення вад зору»
-Отже, щоб       усунути короткозорість треба                скористатися    розсіювальною лінзою, для усунення далекозорості – збиральною.
Але не лише ці вади притаманні очам. Якщо своєчасно не проходити обстеження в лікаря-офтальмолога, то можна «проґавити» більш серйозні захворювання очей, з якими нас ознайомлять ваші однокласники.
Доповіді учнів: «Правила збереження зору», « Як бачать тварини», «Як не «спалити» свої очі комп'ютерами», «Комплекс вправ для очей».
VІ. Закріплення нового матеріалу
1. Учитель знайомить учнів з правилами методу «Мікрофон».
(Учитель ставить питання класові. Пропонує певний предмет, що виконуватиме роль уявного мікрофона. Учні передаватимуть його один одному по черзі, беручи слово для відповіді на запитання. Учитель попереджає,  що треба говорити швидко, лаконічно. Наприкінці обговорення слово може взяти вчитель і висловити свою думку чи підсумувати висловлювання учнів).
Метод  «Мікрофон»
Дати відповіді на питання:
-              Які дві вади  зору ви знаєте?
-              Яке око називають короткозорим?
-              Як зміщується відносно сітківки зображення предмета при короткозорості?
-              Яке око називають далекозорим?
-              Якими окулярами усувається короткозорість, далекозорість?
-              Як називають «Лінзу» ока?
-              Як називають захисну оболонку ока?
-              Що називають зіницею?
-              Яку перевагу дає зір двома очима?
-              Що можна сказати про оптичну силу лінз, які використовуються в окулярах для короткозорого ока? Для далекозорого?
2. Розв’яжіть задачу.
Визначаючи оптичну силу окулярів бабусі, Мишко отримав на підлозі дійсне зображення люстри, розміщеної на висоті 2,5 м від підлоги. Обчисліть, чому дорівнює оптична сила окулярів, якщо хлопчик тримав скельце окулярів на висоті 50 см від підлоги.
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
- Погляньте на дошку, на наші записи і скажіть, чи на всі питання ми відповіли?
Додаткові питання вчителя:
- Яка тема уроку?
- Які вам сподобались етапи уроку?
-  Чому навчились?
- Для чого нам ці знання?
- Що нового дізналися?
VІІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати §16, скласти таблицю основних понять; виконати вправу 16: №5, №6,







Немає коментарів:

Дописати коментар