субота, 16 червня 2018 р.






Урок фізики у 9 класі

«Постійні магніти. Взаємодія магнітів. 
Магнітне поле Землі»

Мета уроку: Засвоєння учнями поняття постійного магніту, назв його полюсів, характеру взаємодії полюсів магнітів та природи магнетизму; уявлень про земний магнетизм, його природу та  значення. Набуття учнями навичок одержання картини магнітних ліній постійного магніту. Розвивати в учнів логічне мислення, формувати в учнів уявлення про цілісну картину світу та вміння застосовувати набуті знання на практиці.


Обладнання:  магнітна стрілка або компас, постійні магніти, залізні ошурки, аркуші паперу, глобус, циліндри з алюмінію, х/ф «Ядро Землі», комп’ютер або DVD – програвач і телевізор.

Демонстрації: 1. Взаємодія постійних магнітів;           2. Спектр магнітних (силових) ліній магнітного поля постійних магнітів; 3. Орієнтація магнітної стрілки в певному напрямі. 4. Значення та природа магнітного поля Землі (уривки з х/ф «Ядро Землі»).

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.
1.      Що є причиною виникнення магнітного поля?
2.      Як встановити напрям магнітних (силових) ліній магнітного поля прямого струму?
3.      Короткочасна самостійна робота.
  1. Встановити напрям магнітних ліній, якщо відомо напрям струму:
    а)                                                                б)




  1. Встановити напрям струму, якщо відомо напрям магнітних ліній:



а)                                                      б)







 















4.      Яким чином можна встановити вигляд магнітних (силових) ліній магнітного поля струму?
5.      Чому для цього застосовують залізні ошурки?
6.      Чи можна для цього використати ошурки з інших металів? Чому?
7.      Як встановити полюси котушки зі струмом?
8.      Від чого залежить сила магнітної дії  котушки зі струмом?


ІІ. Мотивація учіння.
1.      Демонстрація. Взаємодія магнітної стрілки і магніту.
2.      Що є причиною взаємодії магнітної стрілки і магніту? (Магнітне поле).
3.      Висновок. Існують тіла, які тривалий час зберігають намагніченість.
4.      Як називають ці тіла? (Постійні магніти).

ІІІ. Засвоєння нових знань.
1.      Постійні магніти або магніти – це тіла, які тривалий час зберігають намагніченість.
2.      Полюси магніту – місця, де магнітна дія найсильніша. (Північний (N) та південний (S)).
3.      Демонстрація.  Взаємодія магнітів. (магніти, алюмінієві циліндри). Висновок.
4.      Причина існування магнітів. Гіпотеза Ампера. (струми, що існують всередині молекул).
5.      Фронтальний експеримент. Отримання спектру магнітних ліній магнітного поля. Різні випадки. (магніти, залізні ошурки, папір).
6.      Напрям магнітних ліній магніту. (від північного до південного полюсу).
7.      Чи можна розділити полюси магніту?
8.      Демонстрація. Орієнтація магнітної стрілки або стрілки компаса.  
9.      Що є причиною орієнтації магнітної стрілки в певному напрямку? Висновок. Навколо Землі існує магнітне поле. Земля великий магніт. Докази. Полярні сяйва. Орієнтація магнітної стрілки в певному напрямку.
10.  Де знаходяться полюси цього магніту? (глобус). Висновок.
11.  Як напрямлені магнітні лінії магнітного поля Землі?
12.  Природа земного магнетизму до кінця не вивчена. (обертання розплавленого металічного зовнішнього ядра; струми, які циркулюють в мантії та атмосфері і ін.)
13.  Напрям обертання розплавленого ядра Землі. (глобус)
14.  Значення магнітного поля Землі. (захист від згубного сонячного випромінювання)

ІV. Підсумок уроку.
1.      Магніти. Полюси. Взаємодія магнітів. Магнітні лінії. Природа.
2.      Магнітне поле Землі. Природа. Полюси. Значення.
3.      Перегляд уривків з художнього фільму «Ядро Землі».
      Пояснення природи земного магнетизму     2215 – 27 хв. (4 45 хв.)
               Значення магнітного поля. Прояви зникнення земного магнетизму
               7 00 – 10 00 хв. – втрата орієнтації птахами; (3 хв.)
               12 20 – 14 00 хв. – посадка «Шаттла», зміна курсу;      (1 40 хв.)
               20 45 – 21 00 хв. – полярне сяйво у Вашингтоні;    (0 15 хв.)
               46 15 – 47 50 хв. – блискавки; (1 35 хв.)
               1 год. 23 хв. – 1 год. 27 хв. – промінь, що спалює. (4 00 хв.)
               Всього 15 хв. 15 с
               
V. Домашнє завдання. (задати перед переглядом уривків з фільму)

      § 32, вправа 12 (2,3)







Немає коментарів:

Дописати коментар